Leuk je te ontmoeten
Ik stel me graag even voor…
Hi, ik ben Christianne Timmermans
Ik leer ondernemers zoals jij om meer winst te behalen en/of minder kosten te maken.
Hoe? Door joint promotion in te zetten. Joint promotion is een slimme manier om samen te werken met andere ondernemers op basis van een fundament van bartering (gesloten beurzen). Samen bereik je meer dan alleen. En het is ook nog eens leuk om te doen!
Waarom ik doe wat ik doe
Jij als ondernemer hebt geweldige ideeën en waardevolle producten of diensten, maar je blijft vaak hangen in traditionele en vaak dure marketingmethodes. En dat is helemaal niet nodig, omdat ik weet dat het anders kan. Mijn eigen ervaring met ruilmarketing heeft me laten zien hoe je met creatieve samenwerkingen enorme impact kunt maken, zonder hoge kosten en mét blijvende voordelen.
Ik wil jou leren hoe je joint promotion in kunt inzetten. Niet alleen nu, maar zolang je ondernemer bent.
Hoe het begon
Mijn reis begon bij grote organisaties waar ik werkte als communicatie- marketing- of salesmanager. Met joint promotiong kwam ik voor het eerst in aanraking toen ik bij Landal GreenParks werkte. Ik zette daar grote succesvolle joint promotion acties op, met als doelstelling bungalows op parken te vullen buiten het hoogseizoen (extra omzet dus).
Een voorbeeld hiervan? In de huis-aan-huisfolder van Bristol stond een aantrekkelijke kortingsactie van Landal GreenParks. In de Bristol folder waren alle modellen en producten gefotografeerd op een Landal park, wat de samenwerking duidelijk zichtbaar maakte. Daarnaast kreeg elke klant in de winkel van Bristol een flyer mee met daarop de kortingsactie van Landal.
Kort samengevat:
Landal ruilde: korting op hun vakanties en gebruik van hun locatie.
Bristol ruilde: communicatiewaarde via hun folder en winkels.
Later werkte ik bij Promotional Partners, een bureau gespecialiseerd in joint promotions. Daar zette ik joint promotion campagnes op voor klanten met als doelstelling meer omzet, klantbehoud, meer naamsbekendheid, meer traffic naar (online) winkels, enz.
Hoe beter de match, hoe beter het resultaat!
De stap naar ondernemerschap
Met mijn opgedane kennis over joint promotion wist ik wat wel en niet werkte en hoe je in korte tijd resultaat kunt boeken. In 2016 heb ik me ingeschreven bij de KvK en een eigen onderneming opgericht. Ik heb de afgelopen jaren veel joint promotion acties opgezet. Onder andere voor Bruna, PostNL, Pathé Thuis, Arla, Blendl, Euroflorist, enz. Ook geef ik op basis van mijn boek ‘Supporter van Samenwerkingen’, presentaties over joint promotion bij bedrijven, gemeenten en winkeliers- en ondernemersverenigingen.
Be Beach
“Van dozen vol kikoy strandlakens in mijn woonkamer, tot een lege zolder!”
Het begon allemaal in mijn woonkamer.
Dozen vol met kleurrijke kikoy strandlakens stonden daar opgestapeld, klaar om de zomer te veroveren. Probleemloos geïmporteerd, van topkwaliteit en precies op tijd (het was begin mei). Ook mijn zelfgebouwde webshop zag er professioneel uit. Na uren Canva-cursussen wist ik aantrekkelijke social posts te maken en de prachtige sfeer- en productfoto’s had ik gebarterd: de fotograaf kreeg strandlakens in ruil voor de foto’s. Alles stond klaar. Tijd om te knallen!
Een moeizame start
Maar na een paar weken was de euforie verdwenen. De dozen verhuisden naar mijn magazijn – oftewel mijn zolder – omdat de verkopen tegenvielen. “Geen probleem,” dacht ik, “dan gooi ik er gewoon een advertising campagne tegenaan.” Helaas bleef het succes uit. Mijn motivatie kreeg een flinke deuk. Mijn doel was toch simpel: verkopen en het liefst snel. Strandlakens zijn nu eenmaal seizoensproducten.
Ik besloot het roer om te gooien met een creatieve strategie: joint promotion.
Daar was ik immers goed in. Eerst maakte ik een lijst van ondernemers in mijn netwerk die mogelijk konden helpen. En vervolgens onderzocht ik waar mijn doelgroep te vinden was en welke interesses zij nog meer hadden. Dit leidde tot samenwerkingen die alles veranderden.
Dankzij deze joint promotion acties was mijn zolder aan het eind van de zomer helemaal leeg. Het succes van Be Beach bewijst dat slim samenwerken en creatief denken de sleutel kan zijn tot het bereiken van je doel.
resultaten
Samenwerking met reisbureau
Een online reisbureau plaatste mijn strandlakens met een aantrekkelijke korting in een mailing naar klanten. Dit leverde tientallen verkopen op.
Be Beach ruilde: aantrekkelijke korting op strandlakens
Reisbureau ruilde: communicatie in mailing
resultaten
Strandtent als verkooppunt
Bij een strandtent lagen mijn strandlakens bij de bestelbalie. Resultaat: honderden verkopen, met een constante aanvoer van nieuwe voorraad.
Be Beach ruilde: aantrekkelijke korting op strandlakens
Strandtent ruilde: communicatie op locatie
Resultaten
Displays bij lokale winkels
Een cadeauwinkel en een reisbureau waren bereid mijn displays te plaatsen. Dit leverde niet alleen winkelverkopen op, maar ook promotie via mailings en prijsvragen.
Be Beach ruilde: korting, displays en weggever
Winkels ruilden: communicatie
resultaten
Samenwerken op locaties
Samen met een vriendin, inkoopster interieurartikelen, een marktkraam gehuurd. Zo deelden we de kosten, hadden een breder aanbod en versterkten we elkaar.
Voordeel beide partijen: minder kosten voor marktkraam, breder aanbod en nieuwe klanten
Supporter van Samenwerkingen
Hoe ons boek tot stand kwam
In 2016 schreef ik samen met mijn partner René Hendriks het boek Supporter van Samenwerkingen. Dit boek staat boordevol voorbeelden van samenwerkingen uit de retail en leisure branche. Het doel van het boek: ondernemers inspireren zodat ze deze voorbeelden kunnen ‘remixen’ naar hun eigen situatie en met samenwerkingen aan de slag gaan.
Met de tekst op papier waren we een stap dichterbij ons doel, maar het moest een écht boek worden. Hoe konden we dat realiseren? We besloten om ons netwerk in te zetten voor joint promotion!
Zo kwamen we in contact met ABN AMRO, die plannen had voor een roadshow door Nederland gericht op ondernemers, precies onze doelgroep. De samenwerking was snel beklonken: wij verzorgden tijdens elke roadshow een presentatie en in ruil daarvoor financierde ABN AMRO de productie van ons boek. Dit boek werd vervolgens als geschenk uitgedeeld aan alle aanwezigen tijdens de roadshows.
Maar dat was nog niet alles. ABN AMRO schakelde RetailTrends in, die ervoor zorgden dat ons boek daadwerkelijk gedrukt werd. In ruil daarvoor kon RetailTrends het boek verkopen in hun webshop. Om de verkopen te stimuleren werd het boek Supporter van Samenwerkingen op 1/1 pagina aangekondigd in hun magazine en in de nieuwsbrief.
Het resultaat? Een succesvolle samenwerking waarin alle partijen profiteerden: win-win-win!
Wil jij mijn boek voor €14,95 bestellen? De verzendkosten zijn gratis!
Wie ben ik nog meer?
Als je me zou kennen zou je weten dat:
* ik een relatie heb met René en twee volwassen kids (Tijn en Pleun)
* het jaren heeft geduurd voordat Labradoodle Moos in onze familie kwam
* ik oorspronkelijk uit het Limburgse Baarlo kom (de zachte G ben ik ergens onderweg verloren)
* ik via Eindhoven, Parijs en Den Haag uiteindelijk ben neergestreken in Noordwijk
* ik hou van het (Noordwijkse) strand (ook in de winter)
* ik vakantie heerlijk vind (en dan de combi strand en cultuur)
* ik lunch- en wandeldates super gezellig vind
* je me wakker kan maken voor asperges, oliebollen en sushi (niet alles tegelijk natuurlijk)
* ik regelmatig naar (dance) festivals en concerten ga (ja zelfs naar Rammstein!)
* mijn guilty pleasure Deutsche Schlagers zijn
* je me gerust alleen op een feestje neer kan zetten. Ik leg snel contact en babbel met iedereen.
* mijn lievelings bloemen tulpen, zonnebloemen en pioenrozen zijn.
* ik een hekel heb aan mensen die te laat komen
Hoe kunnen we samenwerken?
Sparringsessie
Helderheid over jouw joint promotion actie?
Boek een sparringsessie waarin je duidelijke antwoorden krijgt op je vragen en daar zelf mee aan de slag gaat.
Workshop
Meteen aan de slag met joint promotion?
Leer samen met andere ondernemers de basis principes van joint promotion en pas ze direct toe in je bedrijf.
1-op-1 VIP traject
Samen bedenken we een joint promotion strategie om jouw winst te verhogen of kosten te verlagen
Na afloop ben je een echte joint promotion expert. Jij hebt een plan van aanpak en weet hoe je joint promotion acties met andere ondernemers opzet. Je bent klaar om aan de slag te gaan je winst te verhogen en/of je kosten te verlagen.
